"توسط کلیتون ایلوهیا"
'انسان عصر جدید به سختی کار کرده است تا بتواند احساسات خود را آشکارا به اشتراک بگذارد و در عطر ارزشی وجود دارد که توانایی او در انجام این کار را مختل نمی کند'.
بهترین عطری که تاکنون برای آقایان ساخته شده چیست؟ این سئوال اجتناب ناپذیری است که هنگام دیدار با کسی برای اولین بار از من پرسیده می شود و عشق من به عطر موضوع گفتگو می شود. سئوال به اشکال مختلف وجود دارد. گاهی اوقات از من پرسیده می شود که آیا می توانم فقط یک عطر را برای بقیه عمرم بپوشم؟ عطر مورد علاقه من چیست یا بدون کدام عطر نمی توانم زندگی کنم؟ من علاقه به پاسخ مستقیم ندارم ، زیرا یک پیش فرض اساسی وجود دارد که مردان و زنان باید با عطر یک همسر باشند. مطمئناً جای کار عجیب و غریب وجود دارد اما معمولاً طلاق فقط با رسیدن انتهای بطری اتفاق می افتد. بی ادبی عطر در میان مردان غیر معمول است.
پاسخ استاندارد من این است که بگویم من از همه طعم های بستنی لذت می برم و اگر فقط به خودم اجازه دهم از وانیل لذت ببرم زندگی چقدر کسل کننده خواهد بود؟ با طرح این سئوال ، من موفق می شوم فرض آنها را کنار بگذارم و مکالمه پاها را رشد می دهد. آنها می گویند شما همیشه اولین عشق خود را به یاد می آورید و این عشق برای من Yves Saint Laurent's Jazz بود ، عطری که مرا به گونه ای تحت تأثیر قرار داد که واژگان آن زمان من برای توصیف مجهز نبودند. اواخر دهه 1980 بود و من به سختی 13 ساله بودم. من علاقه ای به پوشیدن ادکلن نداشتم زیرا در آن سن نگرانی اصلی من این بود که اتوبوس مدرسه طبق برنامه کار کند بنابراین من به موقع در خانه بودم تا برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود را تماشا کنم. روشی که من شروع به قدردانی از عطر کردم در سفرهای آخر هفته خرید با مادرم بود. من به پیشخوان عطر فروشگاه بزرگ محلی خود می رفتم ، جاز را روی کارت تستر اسپری می کردم و آن را در جیب شلوار جین خود قرار می دادم. من این کارت ها را جمع کردم و یک جعبه از آنها را در اتاق خواب خود نگه داشتم. به این ترتیب من کل مجموعه مردان ایو سن لوران را از حیوان Kouros تا علفی Pour Homme کاوش کردم. در ذهنم هنوز می توانم کارتهای تستر سیاه و سفید متعلق به جاز و حروف نقره ای خنک شده چاپ شده در پس زمینه سفید و نرم را بنویسم که کوروس را نوشت. سه سال بعد پول جیب من اجازه داد پور پور به اولین خرید عطر من تبدیل شود و از آن زمان عطر خانه خود را روی پوست من پیدا کرد.
من جمع آوری عطر را با این فرض ساده شروع کردم که اگر دوست داشتم باید آن را بخرم. هرچه بیشتر عطر می پوشیدم ، بیشتر هویت خود را از دست می داد یا هویتی که توسط یک تیم بازاریابی به آن داده می شد تا اینکه به تدریج بخشی از هویت من شد. هرچه زمان می گذشت و مجموعه من رشد می کرد ، من شاهد تحول در نحوه مشاهده زندگی از طریق عطرهایی بودم که پوشیده بودم.
در اواخر دهه 1990 با ذهنی روشن به هزاره جدید نزدیک شدم ، بطری جاز را بازنشسته کردم و عطرهایی که برای آن دوره انتخاب کردم خوش آب و هوا و تازه بود. L’Eau d’Issey Pour Homme و دو عطر مردانه Kenzo از Issey Miyake به عنوان موسیقی مورد علاقه من قرار گرفتند. در دهه بعد ، من در جستجوی غیر متعارف از همه جریانات اصلی اجتناب کردم ، زیرا من هم می خواستم غیر متعارف باشم. فردریک مال و دیپیک قهرمانان من بودند.
امروز کمتر نگران این هستم که آیا یک عطر یا ادکلن از یک خانه مستقل کوچک یا یک مارک تجاری چند ملیتی می آید ، من به سادگی کیفیت و یکپارچگی می خواهم. همانطور که من می توانم سفر زندگی خود را از طریق عطر تجربه کنم ، داستان مردان دیگر را می توان از طریق عطرهایی که آنها انتخاب می کنند پوشید و این فراتر از زمان و مکان است.
این ماجراجویی رایحه مردم شناسی از اواخر قرن نوزدهم پاریس ، زادگاه عطر سازی مدرن آغاز می شود. La Belle Époque دورانی از تاریخ فرانسه بود که اشراف پاریس بر آن حکومت می کردند. مردان تحریف شده بودند و طبق یک قانون اخلاقی سختگیرانه زندگی می کردند. برای زیبایی و فرهنگ ارزش قائل بودند ، عطرها ساده بودند و 'طعم خوب' آنچه را که قابل قبول بود دیکته می کرد. این اغلب یک ادکلن سبک یا یک آب گل با عطر و بوی نامطبوع بود. در میان La Belle Époque ، اروپا دوباره در وضعیت مسخ فرهنگی قرار داشت و به نظر می رسید که یک دوره مدرن به طور فزاینده ای اجتناب ناپذیر است.
در هنر ، نقاشان امپرسیونیست علیه منتقدان دانشگاهی و معماری خود قیام کردند. پاریس برج ایفل را به روی جهان گشود ، ثمره انقلاب صنعتی. علم پالت خلاق عطاری را با مواد مصنوعی جدید غنی کرد که شیمی دانان موفق به جداسازی از خاستگاه طبیعی خود شدند. اینها برخی از کاتالیزورهای ساخت جیمی توسط Aimé Guerlain در سال 1889 بود ، عطری که کاملاً مدرن برای زمان خود بود. برخلاف دسته گلهای قبلی گل ، جکی با اتکا به مواد تازه کشف شده ، مرزهای طبیعت را شکست. وانیلین و کومارین Aimé Guerlain را قادر به انتزاع عناصر طبیعی ترکیب خود کرد و این زمینه را برای دوره جدید عطر سازی خلاق فراهم کرد.
بیش از یک قرن بعد احساس راحتی در حضور جیکی آسان است ، و اهمیت تاریخی آن و تأثیر آن بر عطر مردانه معاصر را دست کم می گیرید. مانند یک فیلم سیاه و سفید قدیمی که تماشای آن جذاب است اما قادر به ارائه هیچ عنصر تعجب به بیننده امروز نیست زیرا ما همه را قبلاً دیده ایم ، به راحتی می توان فراموش کرد که عطاری های امروزی دانش خود را بر اساس کسانی ساخته اند که قبل از آنها بوده اند ، و کسانی که قبل از آنها بودند نیز همین کار را کردند.
سرانجام مسیر به Jicky باز می گردد ، خصوصاً وقتی صحبت از عطرهای Fern یا Fougere می شود که جکی یکی از والدین آنها است. این یک خانواده عطر است که نام خود را مدیون Houbigant’s Fougere Royale است که 7 سال قبل از جکی ایجاد شده است. پاول پارکت اولین عطاری بود که این ترکیب از اسطوخودوس ، کومارین و خزه بلوط را در ترکیب خود قرار داد و قرار بود به یکی از مهمترین آوازهای قرن بیستم در عطرهای مردانه تبدیل شود. درست همانطور که سینما از سیاه و سفید به رنگی و در حال حاضر سه بعدی منتقل شد ، عطاری ها از خلاقیت و ناوری های جدید برای تحقق بخشیدن به تعالی استفاده می کنند. هنوز هم ، حتی با نوار نوآوری هایی که مرتباً بیشتر تنظیم می شوند ، جایگزینی کیفیت تعادل و زیبایی که در Aimé Guerlain’s Jicky دیده می شود ، تا به امروز سخت است.
تقریباً 80 سال پس از معرفی جورکی توسط Guerlain به جهانیان ، Christian Dior Eau Sauvage ، یکی دیگر از برجسته ترین عطرهای مردانه را راه اندازی کرد. همانند سینما ، تا سال 1966 عطر یک تجربه تکنیکال بود. Eau Sauvage با رنگ مرکبات پر جنب و جوش و نت های معطر ، یادآور یک ادکلن کلاسیک بود. همانطور که این یادداشت های سبک تر ، پایه ای از چوب های خزه ای تبخیر می شود ، حال و هوای ظرافت مردانه را نشان می دهد. شگفتی Eau Sauvage و نوآوری استاد عطر ، ادموند رودنیتسکا از روشی بود که پوشنده را از ابتدای عطر تا انتها حمل می کرد. وی این کار را با کمک یک ماده ابتکاری ایجاد شده در آزمایشگاه های تحقیقاتی Firmenich به روشنی انجام داد. این ماده از یونانی 'hedone' به معنی لذت ، هدیون نامیده شد. و لذتی است که باعث ایجاد یک پل شفاف توری یاسمن بین باغ میوه ، مرکبات و جنگلی از درختان پوشیده از خزه را می دهد.
ظرافت Eau Sauvage غیر قابل انکار بود. هنرمند و تصویرگر مد ، رنه گروو این سبک را در پرتره های خود به سفارش کریستین دیور برای همراهی تبلیغات عطر به تصویر کشید. در طول دهه های 1960 و 70 ، تعریف مردانگی تکامل یافت و تصاویر جسورانه گروو از برهنه های مرد با استفاده از رایحه ابتکاری Roudnitska انقلابی در تصویر مردانه ایجاد کرد. در همان زمان خود ایو سن لوران برای یک تبلیغ تبلیغاتی که همراه با اولین خرید عطر من بود ، پوره هوم ، معطر ، عریان بود.
و از آثار کلاسیک امروز چه خبر؟ اگر به ابتدای این مقاله و سوالی که اغلب از من سئوال می شود برگردم. اگر این چیزی فراتر از بحث کوچک باشد و او واقعاً به دنبال مشاوره باشد ، سئوال او پاسخی را می طلبد که به او کمک می کند عطری را که می تواند با او صحبت کند شناسایی کند.
برای یک انسان معاصر ، عطرسازی فرانسه در قرن نوزدهم ممکن است داستان او باشد ، و نه دهه 1960 یا حتی دهه 1980. مردان مدرن به دنبال انعطاف پذیری و عملکرد هستند. آن روزهایی که مردان کت و شلوارهای سه تکه می پوشیدند یا برای شام به لباس شب تغییر می دادند گذشته است.
کلمه امروز 'اوقات فراغت' است و مردان لوازم ساده و در عین حال قدرتمند سبک زندگی را می خواهند که مرز بین تجارت و اوقات فراغت ، شبانه روز باشد. کمد لباس یک مرد هنگامی موفقیت می یابد که موردی مانند بلیزر یا ژاکت بتواند از طریق تعدادی فعالیت رسمی ، غیر رسمی و حتی اگر پوشیدنی در بیش از یک شرایط آب و هوایی باشد ، به او خدمت کند. بنابراین معادل عطر چیست؟ من اغلب Terre d’Hermes را به مردانی که به دنبال این نوع تطبیق پذیری هستند توصیه می کنم. ژان کلود النا ، عطرساز اصلی ، برای هرمس ساخته شده و ترکیب خود را با هایکو ژاپنی مقایسه می کند. استفاده محدود او از مواد اولیه هر دو ساده و در عین حال بسیار ارتباطی است. این سادگی ظاهری بزرگترین پیچیدگی آن است. Terre d’Hermes شفافیت ارائه می دهد که به شخصیت خود فرد پوشنده اجازه می دهد تا بر خلاف برخلاف فاجعه های معطر محبوب دهه 1980 من ، که برای پوشاندن یک مرد در حجاب مصنوعی مردانگی کار می کرد ، بدرخشد.
انسان عصر جدید به سختی کار کرده است تا بتواند احساسات خود را آشکارا به اشتراک بگذارد و در عطر ارزشی وجود دارد که توانایی او را در انجام این کار تداخل نمی دهد. این هارمونی زیبایی است که در بین جمعیتی گسترده محبوبیت یافته است. بوی Terre d’Hermes را در مردان در هر سنی در سراسر جهان ، از خیابان مد شیک سنت هونوره در پاریس ، گرفته تا خیابان های پر رفت و آمد سیدنی ، استرالیا می شنوم. من همکاران کار مردی دارم که آن را می پوشند ، من اغلب آن را در رختکن در سالن بدنسازی بو می کنم ، هنگامی که خورشید در بالاترین حد خود است و در میله ها مدتها پس از غروب خورشید بوی آن را حس می کنم. این یکی از آن لحظات نادر است که یک عطر ساز در آن برهه از زمان چیزی را تنظیم می کند که ذاتاً بخشی از آن باشد که شما هستید. من تعجب می کنم آیا مردان پاریسی دهه 1890 احساسی مشابه جکی را داشتند مانند مردان دهه 1960 با Eau Sauvage؟ و ممکن است صد سال دیگر مردان در مورد Terre d’Hermes چه بگویند؟ حتی اگر من نمی توانم ذهن مردانی را که صد سال قبل از من زندگی می کنند درک کنم ، اما عطر یک رسانه منحصر به فرد است که به ذهن اجازه می دهد تا سفر کند ، تخیل کند و با حال و آینده گذشته ارتباط برقرار کند. عطر بهترین چراغ راهنما برای سفر در زمان است و با رشد مجموعه من مکان ها یا امکاناتی جدید برای بازدید با این ماشین زمان خیالی اضافه می کنم.
دیدگاه خود را بنویسید